İstanbul`a kurulması planlanan üçüncü havaalanı için en şanslı yörelerin başında Silivri geliyor. Silivri’nin dışında Çorlu ve İstanbul’un yeni ilçesi Arnavutköy’ün de adı geçiyor. İstanbul’a kurulması planlanan üçüncü havaalanı projesi için adı geçen Silivri ve çevresindeki arsaların fiyatlarında metrekare bazında 2008 yılına göre bugün, yüzde 200’lere varan artışlar söz konusu.
İstanbul’un Avrupa yakasında yer alan Atatürk Havalimanı ciddi bir turizm ve ticaret yoğunluğu yaşayan İstanbul`a yetmiyor. Şu an dış hatlar terminalinin de yapımının sürdüğü Sabiha Gökçen Havalimanı’nın da İstanbul’un yolcu trafiğini ne derece rahatlatacağı tartışılırken, üçüncü havaalanı için ise şimdiden düğmeye basıldı.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan`ın İstanbul`a yapılmasını istediği üçüncü havaalanı hükümetin `2010 Yılı Programı`nda” da yer alıyor.
İstanbul’a kurulması planlanan üçüncü havaalanına ilişkin program daha önce Resmi Gazete`nin 4 Kasım 2008 tarihli sayısında yer almıştı. Üçüncü havaalanın kurulacağı yer konusunda başta Silivri olmak üzere Çorlu ve İstanbul’un yeni ilçesi Arnavutköy’ün de adı geçiyor. Silivri`de yapılması planlanan havaalanı için uygun bölgenin Kavaklı-Gazitepe arasındaki geniş düzlük alan olduğu belirtiliyor.
Muhtemel bölgeler için sinyaller veriliyor
Toplam yatırımların içinde yüzde 31`lik pay ile öne çıkan ulaştırmada en dikkat çekici projelerden biri ise İstanbul`a üçüncü havaalanı yapımı. Proje, Ulaştırma Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Devlet Hava Meydanları İşletmesi, İstanbul Valiliği ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi işbirliğiyle yürütülecek. Yeni havalimanın kurulacağı yer için programda bölge ismi verilmese de seçilecek muhtemel bölgeler için sinyaller veriliyor. "İstanbul`un gelişim planlarıyla uyumlu olacak şekilde ulaşım ve imar planları çerçevesinde yeni bir havalimanı için gerekli asgari fiziksel şartları taşıyan bölgeler arasından yer seçimi yapılacak." ifadeleri yer alıyor. Yer seçiminin ardından takiben etüt ve proje çalışmalarına başlanacağı vurgusu yapılıyor.
Silivri aldı başını gidiyor
İstanbul’a kurulması planlanan üçüncü havaalanı için adı geçen ilçelerin başında gelen Silivri’nin önümüzdeki dönemde Türkiye’nin en hızlı gelişen bölgesi olacağına kesin gözüyle bakılıyor. Çünkü bölgeye dev bir de liman açılması öngörülüyor. Hadımköy’de kurulacak lojistik üssünün buradan beslenmesi planlanıyor. Hava-deniz ve kara Silivri’de buluşturulacak. Bu arada kargo taşımacılığının da Çorlu Havaalanı`na kaydırılması konusunda çalışmalar sürüyor.
Yeni havaalanı projesi Silivri’nin belde ve köylerindeki arazilerin fiyatlarının da yükselmesine neden oldu. Öyle ki; şu anda Silivri ve çevresindeki arsaların fiyatlarında 2008 yılına göre bugün yüzde 200’lere varan artışlar sözkonusu. Bölgedeki tarla vasfı taşıyan arazilerin metrekare fiyatı bile 10-15 TL’den başlıyor. Örneğin; Silivri’nin merkez ve merkeze yakın yerlerde konut imarlı arsaların metrekaresi Şubat 2008’de 100 liradan satılırken, bu arsaların Ocak 2010 tarihindeki metrekare fiyatı 160 ile 180 TL arasında değişiyor.
Yine bu bölgelerde 2008’in Şubat ayında metrekaresi 80 liradan işlem gören sanayi imarlı arsaların fiyatı 2010’un Ocak ayında 130 ile 150 lira aralığına kadar yükseldi.
1/100.000`lik planlar bir işaret
Silivri`de yapılması planlanan havaalanı için uygun bölgenin Kavaklı-Gazitepe arasındaki geniş düzlük alan olduğu ifade ediliyor. Uluslararası kurallarda uygun havaalanı olması için 3 bin metreden fazla bir pist boyu gerekiyor ve burası da buna uygun bir saha olarak gösteriliyor. Ancak havaalanın buraya yapılacağı henüz kesinleşmiş değil. Bunun dışında Çorlu`da da sivil uçuşlara açılan bir havaalanı bulunuyor. Çorlu ile Silivri arasındaki mesafe 40 kilometre. Bu nedenle hükümetin, Silivri’ye göre İstanbul’a daha yakın mesafede olan Çorlu`daki havaalanını entegre bir hale getirme planları üzerinde de çalıştığı da ifade ediliyor.
İstanbul`un batısı yeni gelişme bölgesi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi 2023 yılı hedef alarak, bir süre önce İstanbul’un Çevre Düzeni Planı`nı hazırlamıştı. Ancak, İstanbul 2’inci İdare Mahkemesi, bu plan hakkında yürütmeyi durdurma kararı verdi. İstanbul Çevre Düzeni Planı`nda İstanbul`un Avrupa yakasındaki yeni gelişme merkezi olarak Silivri ve Çatalca`yı da içine alan batı koridoru tarif ediliyor.
Bu bölgede Kıraç sanayi alanlarındaki mevcut üretim altyapısın niteliğinin artırılması, Hadımköy`ün lojistik sektörlerde uzmanlaşması ve üretim sonrası yük hareketlerinin yönlendirilecek biçimde yapılandırılması planlanıyor. Planda Silivri bölgesi için de gelişen teknolojilerin en üst düzeyde kullanılacağı hastaneler, üniversiteler, teknopark, fuar, rekreasyon ve spor alanları öngörülüyor. Bölgede toplu konut alanlarının da kontrollü olarak gelişmesi hedefleniyor. Batı koridoruna ilişkin öngörüler içinde Çorlu ve Çerkezköy sanayi alanlarının niteliğinin artması, bölgenin kuzeyinin eko-turizme ve ekolojik faaliyetlere ayrılması ve Çorlu hava alanının altyapısının geliştirilmesi de yer alıyor.